Успіх

5 психотипів у мозковому штурмі

Здається, про мозковому штурмі сказано все, що можна. Тим не менш, завжди виявляються цікаві нюанси. Чи замислювалися ви над тим, як на процес генерації ідей впливає людський фактор? Між тим, саме він може зробити його абсолютно марним, якщо не враховувати різні підходи людей до творчого процесу.

1. Привид

Деякі люди вважають за краще триматися в тіні. Це невпевненість? Відсутність ідей? Вони втратили голос? Ніхто не знає цього, тому що вони мовчать. Коли їх запитують, вони часто посилаються на інших учасників мозкового штурму: «Так, я згоден з ним», «Я теж так думаю». Найчастіше Привидів просто ігнорують.

Це прикро, тому що іноді Привидам приходить в голову думка, про яку психотипи кшталт «Боса» і «Чарівника» ніколи не замислювалися. У цьому випадку їм більше підходить визначення «Ніндзя». Швидше за все, це відбувається тому, що у тіні є час проаналізувати ситуацію. Вони не вивалюють всі свої ідеї, як це роблять інші, більш активні люди.

Переваги

  • Роблять нотатки, спостерігають і аналізують з боку;
  • Розпізнають шаблони в ідеях.

Недоліки

  • Не будуть просити про допомогу, якщо завдання неясна;
  • Бояться висловлювати “божевільні” ідеї;
  • Відбирають енергію у більш активних співробітників.

Що з ними робити?

  • Робіть компліменти, щоб витягти їх з шкаралупи;
  • Використовуйте тихі/анонімні методи мозкового штурму, такі як брейнрайтинг, в якому вони записують ідеї, перш ніж говорити про них;
  • Створюйте невеликі групи зі стабільним складом, щоб вони не соромилися;
  • Намагайтеся надати їм більш істотну роль при відборі ідей, що найчастіше їм більше до душі.

2. Чарівник

Чарівники, як правило, придумують безліч ідей з повітря. Як за помахом чарівної палички. Насправді вони просто не бояться бути творчими, і їх мозок заточений на генерацію ідей.

Чарівники зазвичай дуже помітні. Їх збуджує творча діяльність, вони активні і крутиться, як дзига. У більшості випадків вони досить доброзичливі, але цілком можуть агресивно захищати свої ідеї, так як вважають їх найкращими.

Переваги

  • Їх ідеї більш креативні, ніж у інших психотипів;
  • Їх енергія заразлива.

Недоліки

  • Придумують багато недоречних ідей, які захаращують дійсно цінні знахідки;
  • Можуть бути творчо деморализующими для Привидів і Критиків.
  • Можуть бути відволікаючим чинником для Привидів і Босів.

Що з ними робити?

  • Наявність Чарівника – необхідна умова для якісного мозкового штурму. Так що, якщо у вас ще не такого – терміново шукайте.
  • Будьте обережні, щоб вони не кинули іншу частину групи зі своїми далекосяжними ідеями. Слідкуйте за тим, щоб інші психотипи повністю сприйняли всі їхні вигадки.
  • Чарівники можуть забути, що вони проводять мозковий штурм для якоїсь конкретної задачі. Вони захоплюються своїм творчим процесом. Періодично нагадуйте їм про вашої мети.

3. Боси

Хто тут Бос? Ну, сподіваюся це ви – провідний мозкового штурму. Тим не менш, серед інших учасників сесії можуть зустрічатися Боси іншого роду. Як і Чарівників, їх легко помітити в групі. І точно так само, як чарівники, боси захищають свої ідеї. Але не тому, що ці люди настільки творчі. Вони просто хочуть (найчастіше неусвідомлено) керувати процесом. Вони намагаються завести його у свої особисті рамки.

Тим не менш, Боси можуть бути дуже корисні на наступних етапах мозкового штурму: при відборі та оцінці ідей. Якщо потрібно приймати рішення, вони завжди будуть там. Це люди дії.

Переваги

  • Орієнтовані на результат;
  • Гарні в оцінці та відборі ідей;
  • Відмінно підходять для презентацій.

Недоліки

  • Намагаються переконати інших учасників, що їхня ідея – єдино правильна;
  • Якщо в групі є два і більше боса, вони починають конкурувати і з’ясовувати, хто кращий. У результаті виходить спір, а не мозковий штурм.

Що з ними робити?

  • Спробуйте поговорити з босом до сесії. Поясніть йому, що їх лідерство і напір можуть пригнічувати інших учасників. У більшості випадків він сприйме це як комплімент;
  • Дайте їм певну задачу під час сесії. Те, що можуть зробити тільки вони. Таким чином, вони не будуть заважати іншій групі.
  • Тримай себе в руках. Ви – Ведучий. Стійте твердо, але будьте доброзичливими.

4. Помічник

Помічники – ваші друзі, принаймні, вони намагаються бути ними. Вони роблять все, щоб допомогти вам успішно провести сесію. Їх цікавить не стільки результат, скільки сам процес. Найчастіше їх активність призводить до того, що вони можуть відчужуватися від решти групи.

Переваги

  • Пропонують цікаві нові ідеї та методи, як поліпшити сесію;
  • Ради спробувати нові методи мозкового штурму;
  • Дуже старанно допомагають з організацією сесії.

Недоліки

  • Можуть заважати ведучому і затримувати роботу;
  • Якщо Помічник більше часу витрачає на ведучого, а не на команду, у останньої буде менше синергії.

Що з ними робити?

  • Переконайтеся, що Помічник підтримує зв’язок з іншими членами групи. Продовжуйте повертати його назад у команду.
  • Дайте Помічникові своє спеціальне завдання, щоб він відчув себе вдоволений, або навіть краще: дайте йому групове завдання.

5. Критик

Саме цих учасників найбільше бояться ведучі. Критик не вірить в цей мозковий штурм, в цю команду, в цей метод, у вас, в цю компанію, в весь світ. І критик не дуже соромиться давати людям про це знати. Заклятий ворог творчої сесії!

Ви можете задатися питанням: «Що критик взагалі робить на цій сесії? » – саме так думає і сам Критик. Але скептики існують не просто так, вірно? Правильно! Перетворіть виклик в можливість і використовуйте особливості Критика на благо. Так само, як і для Боса, набір навичок Критика вступає в свої права на оціночному етапі сеансу.

Переваги

  • Не бояться бути чесними;
  • Можуть придумати альтернативні методи;
  • Відмінно підходять для оцінки і відбору.

Недоліки

  • Вбивають енергію в команді;
  • Боси можуть відчути в них загрозу.

Що з ними робити?

  • Почніть сеанс з пояснення, що критика цінна, але змусьте їх «зберегти» її для другого етапу сеансу.
  • Визнайте їх досвід публічно, все ще дистанціюючись від їх критики.
  • Чітко регламентируйте сесію. Поясніть правила і зробіть їх виконання всіма учасниками. Критик повинен знати межі дозволеного.
  • Готуючись до сесії, подумайте, кого запросити. Переконайтеся, що в групі не буде занадто багато критиків. Або будь-якого критика взагалі!

Висновок

Мінус багатьох креативних методик у тому, що вони не враховують особливості людської психіки і її впливу на груповий творчий процес. Розуміння психотипів у мозковому штурмі допоможе більш якісно організовувати цей процес і не просто нівелювати людський фактор, але і звернути його на користь. До речі, ця класифікація підходить і для інших креативних методик.